SLF får i øjeblikket en del henvendelser fra kunder, som nærmest bliver kimet ned af sælgere fra el-selskaber. Her følger nogle tips, når telefonen.

Ganske mange kunder ringer i øjeblikket ind til SLF. Rigtig mange landmænd – og også andre erhvervsdrivende – bliver for tiden kimet ned af sælgere fra el-selskaber. De har det helt rigtige tilbud, lyder deres salgsbudskab, når de ringer op. Det skyldes ikke mindst, at el-priserne er steget en del i løbet af 2021.

For de fleste kunder er el-regninger svære at gennemskue, og kunderne kan derfor værelette ofre for forretning. I SLF er der udviklet et avanceret program – et el-tjek, hvor det let kan beregnes, den marginal selskaberne opkræver ved kunderne. Samtidig kan der udarbejdes visualiseringer af kundernes el-forbrug. Dermed får kunderne et godt overblik og beslutningsgrundlag.

LÆS MERE: Betaler du den rigtige pris for dit el-forbrug

Her er de 5 gode spørgsmål, som kan være nyttige at stille, når sælgere fra el-selskabet ringer:

  1. Hvad er marginalen, som lægges ovenpå SPOT-prisen?
  2. Er der bindinger i aftalen, eller kan den løbende opsiges?
  3. Skal der betales løbende abonnement eller og/eller fakturagebyr?
  4. Hvorledes fastsættes aconto-forbrug?
  5. Sender I faktura pr. mail, og er fakturaen hver gang specificeret med afgifter?

Tilbagemeldinger fra de mange kunder, der har kontaktet SLF, viser desværre, at rigtig mange kunder er bundet af dyre aftaler med længere opsigelsesvarsler, som er meget dyre at komme ud af – dette endog på SPOT-aftaler og ved et af de store kundeejede selskaber. SLF opfordrer kunderne til at passe godt på. Det samme gælder, når selskaberne tilbyder en fast-prisaftale.

SLF har forhandlet rammeaftaler med nogle selskaber, som tilbyder attraktive løsninger.

Yderligere spørgsmål kan rettes til systemudvikler Pieter Jans på telefon 22 25 63 09 eller driftsøkonomikonsulent Jens Toksvig Bjerre på telefon 91 17 57 38.