Generelt er markedet for El-salg broget, og der er mange landmænd og virksomheder, der kommer meget i tvivl om de nu har mulighed for at indgå en god leveringsaftale med et af de utallige el-salgs forretninger, der gennem de seneste år er etableret.

På den baggrund har SLF’s Energirådgiver Kent Bisgaard rigtig travlt med at råde og vejlede sine kunder.

Tjekenergien.dk er et AI-baseret analyseværktøj, der er en del af den samlede rådgivning Kent Bisgaard leverer. F.eks. hvilken el-aftale der vil være attraktiv for den enkelte kunde. I denne proces er det oftere og oftere at ”skeletterne” vælter frem, og virksomhedsejere, der ikke har nogen erfaring og specialviden til at kunne gennemskue de faldgrupper og dubiøse aftaler, der tilbydes på det Danske B2B el marked, fristes til at acceptere et ”godt” tilbud, med lange bindingsperioder, acontobetalinger og alt for høje priser.

”Det er jo bondefangeri”, udtaler Kent Bisgaard

En ting er, at man lader sig overtale til en dårlig aftale, og ikke lige havde fået den clearet af sin energirådgiver, noget helt andet er at man bevist bliver snydt af uhæderlige og aggressive el-sælgere. Senest er der eksempler på el-sælgere der kontakter virksomhedsejere og ledende medarbejdere, med tilbud om rådgivning og assistance til at få returneret eventuelt depositum og fejltarifering fra deres eksisterende el-leverandør. Som en del af aftaleprocessen får de tilsendt en e-mail med link til dokumentdatabasen, med tilhørende NemID godkendelse, for at få adgang. I dokumentet er der så lige vedlagt en el-leveringsaftale, man har godkendt med sin NemID signatur.

Ved nærmere gennemsyn, indbefatter aftalen en uopsigelig 5 års bindingsperiode, acontobetaling samt et uhørt højt spottilæg. Det er bondefangeri, udtaler Kent Bisgaard.

For en enkelt kunde med et forholdsvis stort årligt elforbrug, koster det nemt ½ mio. kr. over 5 år. Derudover er der bindingsperiode på den eksisterende aftale, så det ender med et dyrt ”klik med musen”, i en travl hverdag, med mange mails i indbakken.

Desværre er det ikke kun hos små nyetablerede el-salgs forretninger. Lignede er observeret ved store velrenommerede forbrugerejede el-selskaber, i deres konkurrence i at få nye kunder i deres erhvervsafdelinger.

”Chefen skal vide alt”, det må være konklusionen. For at kunne gennemskue og fange de faldgruber der konstant lægges foran, f.eks. en landmand, hvis højeste interesse er at drive et godt landbrug og producere nogle fantastiske fødevarer.